Изглежда ползвате Internet Explorer за преглед на страниците. Този браузер не е актуален.
За по-безопасно и бързо преглеждане на страниците, е препоръчително да актуализирате браузера си до някой от следните:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Природа и диви животни

Wildlife фотографията най-често е серия от провали с тук-там случаен успешен опит. Колкото повече си повтарям това, толкова по-малко се ядосвам. Ето и какви са причините за това:
На първо място животните могат да се приближат, само ако решат и когато решат. Остават близо до нас, докато се чувстват в безопасност и за фотографа това е единственият момент за снимка. Принудени сме да използваме камуфлаж, за да се слеем със средата и да останем незабележими за определен период.

На второ място времето често е дори по-капризно от животните, които искаме да заснемем. Винаги проверявам прогнозата няколко пъти на ден, но много често оставам излъган на терен. Напоследък в Полша всеки ден е едно и също - облачно с температура около нулата и непрекъснати валежи. Лек студ, няколко сантиметра снежна покривка, последвано от затопляне и дъжд. Пейзажът се мени бързо от зимен до късно есенен.

И трето, а то е от най-голямо значение от гледна точка на тази статия - фото оборудването, което се ползва. Без съмнение, трябва да го познаваме идеално, защото не можем да загубим и част от секундата в колебание. Не можем да отделяме око от визьора, за да правим нужните корекции в настройките, съобразявайки се със ситуацията.
Питате защо? Причините са изброените по-горе две неща. Дивите животни не са ни наети модели, като тези, които снимаме в студио. Няма да ни позират докато не решим, че сме свършили сесията. Моментът, който виждаме във визьора и искаме да заснемем, може да отлети така бързо, както се е случил. Модерните технологии са единственото, което фотографът има на своя страна в тази неравна борба. Добре е да можем да ги използваме.

Новият OM-D E-M1X има някои доста интересни и мисля добре познати функции за всеки, който снима wildlife. Бързата серия от кадри и тихият затвор (60 fps), Pro Capture функцията, Live Composite функцията, както и новата опция за програмиране на автофокуса и разпознаването на обекта плюс проследяване, записа на видео със 120 fps. Всичко това увеличава ефикасността на работата на терен. Не се губи и секунда. Когато изучих инструкцията на употреба на на Е-M1X много внимателно, тръгнах да правя тестове, снимайки кълвачи и врабчоподобни.

За да имам по-добра възможност за практически тестове, си направих хранилка в края на гората, защото знаех, че там ще привлека различни видове птици. Планът ми беше прост. Проследявам клона, на който птицата се очаква да кацне с най-голяма вероятност. Нагласявам фокусното разстояние на 2 метра преди и 2 след клона. Така камерата фокусира само в този диапазон и няма да се бърка от задния фон. Като втора стъпка ограничавам автофокуса само по хоризонтала, успоредно на избрания клон. После фокусирам леко над клона, така че камерата да държи на фокус само главата на птицата без останалите части на тялото или клона. На терен нещата се случват изключително бързо, както ще видите във филма тук. На практика не знаем със сигурност къде точно ще кацне птицата и още преди да сме направили промените на АF точка, тя най-вероятно ще е отлетяла.

Вземайки предвид всичко казано дотук, аз осъзнах, че трябва да се ползва всяка част от секундата, докато птицата каца на клона. Реших да повиша нивото на трудност и да направя размазана снимка, изобразяваща птица с разперени крила при кацане. За тази цел включих функцията Pro Capture, която, когато е включена и бутонът на затвора е натиснат наполовина, позволява на камерата да прави снимки непрекъснато, без да ги запазва в картата. С натискането на спусъка докрай в картата се записват последните 35 снимки. Тази функция вече ми беше харесала през лятото, докато снимах пчелояди. По това време направих и илюстративен филм за нея, където особено подчертах моментите, в които натискаш бутона на затвора наполовина и после до края. Разделих филма на 2 части. В първата показвам снимки без Рro Capture, а във втората - всичко, заснето благодарение на тази функция. Не мога да си представя вече работата на wildlife фотографа без нея. Брилянтна е!

Aвтор и фотограф: Lukasz Bozycki

Всички изображения са заснети със следното оборудване