Изглежда ползвате Internet Explorer за преглед на страниците. Този браузер не е актуален.
За по-безопасно и бързо преглеждане на страниците, е препоръчително да актуализирате браузера си до някой от следните:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Природа и диви животни

"Има много места, на които бих искал да отида, но когато се появи възможност по проекта Olympus Wildlife (фотографи, оператори и журналисти от различни страни получават шанса да посетят отдалечени и диви кътчета на света), аз избрах полуостров Камчатка.
Заедно с Krystian Bielatowicz се отправихме към Курилското езеро, намиращо се само на 200 километра от Петропавловск Камчатски, столицата на Камчатския регион."

Първата среща с мечка остави силно впечатление у мен, най-вече защото не бях придружен от инспектор, нито пък бях въоръжен. Когато излязох от палатката, забелязах, че от храстите, на десетина метра разстояние, ме гледа втренчено едно „чудовище“. Единственото, което ме делеше от хищника, беше 5-милиметровата тел, опъната около лагера. За щастие мечката остана спокойна, поради което успях да махна дългофокусния обектив M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO и да го сменя с M.Zuiko Digital ED 300mm F4.0 IS PRO. Започнах да снимам животното, което от време на време подаваше глава от храстите. Въпреки че мечката не се разкри в пълната си прелест, дори снимката на главата, скрита сред листата и изпълваща целия кадър, има своя уникална енергия.




В края на лятото тихоокеанската сьомга преминава през Курилското езеро. През този период стотици мечки се събират по бреговете на реките и езерата. Това е празник не само за мечките, но и за всички фотографи в района. За целта си взех широкоъгълни обективи и такива с дългофокусно разстояние. Широкоъгълният обектив използвах основно за укритието, въпреки че няколко пъти се случи да се намирам толкова близо до тези животни, че не успях да ги побера в кадър.

Бях скрил моя фотоапарат OM-D E-M1 Mark II с обектив M.Zuiko Digital ED 12mm F2.0 в специален твърд пластмасов калъф, а аз натисках спусъка от безопасно разстояние посредством Wi-Fi от смартфона. Това е особено хитро, тъй като екранът на смартфона показва точно какво вижда фотоапаратът. Вторият метод за натискане на спусъка е да се приложи популярният детектор за движение, използван в алармените системи. С минимални модификации може да се направи така, че електрическите му пластини да се докосват при засечено движение, а затварянето на електрическата верига да задейства спусъка.

Отстрани може би изглежда сякаш няма нищо по-лесно от залагането на фотокапан и изчакването най-страхотната снимка да се заснеме от само себе си. Но няколко ситуации от моя опит показват, че това е така само на теория. Една от ситуациите се случи, когато възрастна мечка, заинтригувана от капана ми, се приближи твърде много. В следващия момент мечката сложи лапа на капана и започна да обръща кутията. Можех само да си мечтая кутията да се обърне с отвора и съответно с обектива, насочен към мечката. Започнах да изчислявам как бързо да променя параметрите на експозицията, за да може снимката да е успешна, но естествено мечката обърна капана, така че на екрана си виждах само пясък и вода. Миг по-късно моята кутия с фотоапарата и захранването вътре се носеше по повърхността на езерото и бавно се пълнеше с вода. За щастие оборудването оцеля и целият комплект беше годен за използване. Практиката показва, че само капанът далеч не е достатъчен, а са необходими и много време и късмет, за да се заснемат страхотни снимки.

Само малък процент от снимките са били заснети от разстояние. Krystian снимаше видеоклипове от ръка, но освен това използваше статив и дрон. В същото време аз правех снимки с и без статив. Вероятно най-интересният момент за двама ни беше да наблюдаваме как мечката лови сьомга. Ловуването само по себе си е много динамично събитие. Ето защо използвах бързо серийно снимане, непрекъснат автофокус и обективи за далечно снимане – предимно 40-150mm F2.8 PRO зум обектив и 300mm F4.0 IS PRO обектив.

OM-D E-M1 Mark II има голям буфер и той позволява да снимате при 15 кадъра/сек. в режим на механичен затвор. По този начин успях да заснема цялата последователност в улова на сьомга стъпка по стъпка и много точно, за да покажа моментите от скачането във водата до изваждането на рибата. Както обикновено, избрах RAW + JPG.

Освен това използвах доста често и Pro Capture. Тук фотоапаратът записва видяното в буфера, преди дори да натиснем докрай спусъка. След това натискането на спусъка наполовина стартира процеса на запис в буфера на изображения с пълна резолюция RAW + JPG при скорост на снимане до 60 кадъра/сек. Докато гледах мечките на брега, натисках наполовина спусъка. Натисках го докрай всеки път, когато една от тях скочеше, за да хване риба. Това снимане ми позволи да запиша цялата последователност и да избера най-вълнуващата снимка, когато мечката скача във водата.

Аз лично смятам, че когато става дума за снимане сред природата, най-интересното е да покажеш нещата по изцяло различен начин. Затова една снимка на мечка, просто влязла във водата, ще е по-малко интересна от улавянето на някои дребни подробности. Въпреки че във всеки курс по фотография ще чуете, че не бива да снимате срещу светлината, моята най-любима снимка от всички, заснети в проекта Olympus Wildlife Project, е тази, която е заснета срещу светлината. Слънцето, мечката и аз бяхме на една линия. Сцената сама по себе си е силно недоекспонирана, което й придава графичен изглед. Тъмните фрагменти са очертани в черно и единствените експонирани фрагменти в снимката са отраженията във водата и козината на мечката, осветена отзад.

Експериментирайте и се възползвайте от факта, че цифровата фотография ни дава възможността да правим много снимки на открито. Грях е да не се използва серийно снимане, особено ако сте фенове на динамичната природна фотография. Често се страхуваме да приемем колко много снимки правим по време на сесия или на пътуване, но всъщност зрителите или редакторите не ги е грижа колко снимки ще заснемем, за да получим „идеалната“ снимка. Най-важен е фактът, че сте заснели чудесна снимка. Колкото повече идеи и кураж да експериментирате имате, толкова по-добре за ВАС и за ВАШИТЕ снимки. Дори повечето от снимките, създадени по време на подобни експерименти, да завършат в кошчето, винаги ще научавате по нещо ново и ще разширявате познанията си.

Автор и фотограф: Marcin Dobas

Галерия

Всички изображения са заснети със следното оборудване